Deze week liep ik door de winkelstraat van Baarn om foto’s
van leegstaande winkels te maken voor mijn scriptie. En helaas had ik al snel 5
panden te pakken binnen pakweg 300 meter.
Tijdens deze fotoshoot werd ik door 2 lokale winkeliers
gespot. Een slager en een CD winkel eigenaar. Bij een tweede keer passeren
stelde de slager de vraag wanneer de foto’s in de krant komen. Een vraag die
mij in de gelegenheid stelde om met deze 2 heren eens van gedachten te
wisselen. Maar daar kom ik in mijn volgend blog op terug.
Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar de verhalen van
winkeliers waarom zij het online geweld van Bol.com, Zalando, Wehkamp, etc.
over zich heen laten komen. Ik begrijp dat namelijk niet. Of zouden de
winkeliers in hun gedrag net zo gevangen zitten als een konijntje in de
koplampen van een naderende auto? Ik mag hopen van niet, al vrees ik van wel.
Deze vrees komt voort uit het materiaal wat ik met mijn
medestudenten in de afgelopen maanden verzameld heb. Ongelofelijk hoeveel
rapporten, white papers en blogs (ook deze) vol geschreven worden over de “online
revolutie van retail”.
Ik stel daarom 2 vragen:
1.) Is
het daadwerkelijk zo’n revolutie?
2.) Is
het daadwerkelijk zo’n enorme stijging?
De antwoorden zijn geruststellend. Het is noch een
revolutie, noch een enorme stijging.
Het antwoord op vraag 1 vonden wij o.a. in het boek “Het einde winkels?” van Prof.
Dr. Cor Molenaar. Het online kanaal is een volgende stap in de evolutie. In
zijn boek heeft Molenaar de ontwikkeling van het
winkellandschap in kaart gebracht in de tijdperken 1925 – 2020.
Het
eerste tijdperk wordt het: “Pre Fordisme[1]”
(1925-1940) genoemd. Kenmerken:
opkomst
winkelstraten
opkomst
merken
Tweede
tijdperk “Fordisme[2]” (1940-1960)
opkomst
zelfbediening
opkomst
marketing.
Derde
tijdperk “Post Fordisme[3]”
(1960-1990)
opkomst
winkelcentra
opkomst
reclame en direct marketing.
Vierde
tijdperk “Pre Internettijdperk[4]”
(1990-2008)
CRM
filosofie
internet
shopping.
Vijfde
en huidig tijdperk “Internettijdperk[5]”
(2008-2020)
Integratie
van infrastructuren
Aanbodparadigma
wordt vraagparadigma
Flexibiliteit,
aanpassen. Agility
Momentbepaald
gedrag, collaboratie, en
Supplychain
desintegratie.
Zo in de tijd bezien, is het
veranderende winkellandschap een evolutionair proces.
Op vervolgvragen als “is het wel de nieuwe wereld? of is het inmiddels “de werkelijkheid”?, zie je dat er geen nieuwe wereld meer is. Het is de werkelijkheid van alledag. Al sinds 1990. Alleen is online kanaal de laatste jaren zo gegroeid dat de laatbloeiers in de problemen komen.
Op vervolgvragen als “is het wel de nieuwe wereld? of is het inmiddels “de werkelijkheid”?, zie je dat er geen nieuwe wereld meer is. Het is de werkelijkheid van alledag. Al sinds 1990. Alleen is online kanaal de laatste jaren zo gegroeid dat de laatbloeiers in de problemen komen.
Het antwoord op vraag 2 kunnen we verklaren op basis van de
cijfers die o.a. Hoofd Bedrijfschap Detailhandel en de organisatie
thuiswinkel.org publiceren.
De totale online omzet maakt momenteel zo’n kleine 10% van
de totale detailhandelomzet uit. Dit houdt in dat 90% van de omzet nog steeds
via de fysieke winkels gaat. Het vervelende is echter wel dat deze omzet sinds
2008 aan het afnemen is en dit jaar onder de omzet van 2005 uit zal komen.
Kortom:
Volgens mij is het zeer zeker nog niet te laat als de
winkeliers de handen in één slaan en een gedeelte van het verloren marktaandeel
terughalen.
Dat begint al met het weer aantrekkelijk maken van de winkelstraten
door meer beleving aan te brengen. Laat eens vaker een bandje door de straat
lopen, organiseer events als winkeliersvereniging, werk met uuraanbiedingen,
etc.
Combineer dit met een hele goede online campagne waar de
winkeliers zich als 1 grote Bol.com, Zalando en Wehkkamp presenteren.
Uniek? Nee. Achterhaald? Evenmin. Recente studies en
praktijkgevallen als Leeds (UK) laten zien dat de consument winkelen vooral als
“belevenis” is gaan zien. En laten we eerlijk zijn, is de fysieke winkelstraat
niet de meest uitgelezen kans om hier op in te spelen? Alleen op straat heb je
de echte interactie met de consument. Niet via internet. Daar moet de consument
vooral blijven oriënteren en vergelijken. Daar zit weinig emotie aan. Kopen doe
je nog steeds in je vertrouwde winkel!
[1] Antonio, Robert J. and Bonanno, Alessandro. "A
New Global Capitalism? From 'Americanism and Fordism' to
'Americanization-globalization.'" American Studies 2000 41(2-3): 33-77.
[2] Antonio, Robert J. and Bonanno, Alessandro. "A
New Global Capitalism? From 'Americanism and Fordism' to
'Americanization-globalization.'" American Studies 2000 41(2-3): 33-77.
[3] Antonio, Robert J. and Bonanno, Alessandro. "A
New Global Capitalism? From 'Americanism and Fordism' to
'Americanization-globalization.'" American Studies 2000 41(2-3): 33-77.
[4] Cor Molenaar, het nieuwe winkelen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten